RaceTrip Logo
Menu

WRC Monte Carlo – nepredvidiva rally utrka s najdužom tradicijom

WRC Monte Carlo

WRC Monte Carlo ili u originalu Rallye Automobile de Monte-Carlo je prvo i ujedno najdugovječnije rally prvenstvo u svijetu. Iako je automobilizam de facto započeo s utrkom Pariz-Rouen, koja je premijerno organizirana 1894. godine, monegaško prvenstvo je uvelo pojam rally na velika vrata. Već 1909. Automobile Club de Monaco je pod pokroviteljstvom princa Alberta od Monaka započeo s pripremama za rally, kojim će se promovirati automobilske inovacije, ali i Monako kao sredozemna turistička destinacija. Rally je službeno započeo 1911., a inicijalno je imao start u Parizu. Rally je doživio brojne preobražaje po pitanju planiranih ruta i pravila za automobile koji sudjeluju na natjecanju. Dodajmo tome često nepredvidive uvjete na stazi, čak unutar pojedinih etapa, i postaje jasno kako su dobri plasmani ovdje rezervirani za vozače iznimne vještine i snalažljivosti.

Kako je koncipiran Rallye Monte Carlo i koje su mu posebnosti?

Rallye Monte Carlo je početkom 50-ih uvršten u ERC kategoriju i tu je ostao punih dvadeset godina. Uz iznimku 2009. i 2011., utrka je prvorangirani događaj na FIA-inom službenom WRC kalendaru. Od 1991. sudionici mogu birati jednu od pet ponuđenih startnih pozicija, koje su uobičajeno smještene u francuskoj Provansi, dok su neke od jubilarnih utrka imale start na drugim europskim odredištima. Event traje sveukupno četiri dana, a prosječna duljina svih etapa je 300 km, koje se protežu preko nacionalnog parka Mercantour i Digne-les-Bains na sjeverozapadu sve do obale na jugu. Zbog zimskih uvjeta i rute koja prolazi alpskim tjesnacima, utrka je obilježena povremenom susnježicom i mogućom poledicom na podlozi, što zahtijeva promišljenost kod modifikacije ovjesa i odabira guma te maksimalnu kontrolu nad vozilom. Vrhunac utrke je specijalna etapa na tjesnacu Col de Turini, koja se često odvija noću, što je među pratiteljima relija zbog upotrebe dugih farova postalo popularno kao „noć dugih noževa“.

U 2022. WRC Monte Carlo je popraćen novitetima na stazi i izvan nje

Uz ponešto inovacija, mnogo toga je staro-novo u 2022. Posljednjih godina grad domaćin događanja je bio Gap, gradić u francuskim Alpama, koji je ujedno bio i polazišna točka. Ove godine event ponovno započinje u Monte Carlu, što diktira cijeli tempo utrke i opet postavlja glavni grad Monaka u središte zbivanja. Ovogodišnji WRC Monte Carlo ima čak 95% novih specijalnih etapa u odnosu na prošlu godinu. Col de Turini, koji se proteklih sedam sezona nije vozio zbog snažnih oluja, ove je godine ponovno bio u opticaju. Servisni park se opet nalazi u luci Monte Carla, tik uz pristaništa luksuznih brodica. Doček finala održao se na obnovljenom Casino Square-u, što je vratilo stari sjaj monegaškom automobilističkom svijetu.

Rezultati nove sezone ostaviti će trag u povijesti rally utrka

Rallye Monte Carlo koji se održao prošlog vikenda ponudio je mnogo uzbuđenja i neizvjesnosti. U vrlo raznolikom sastavu natjecatelja, koji je uključivao timove Forda, Toyote, Škode, Citroena i Hyundaia, pobjedu je odnio dokazani francuski WRC prvak Sébastien Loeb u tandemu s novom suvozačicom, Isabelle Galmiche. S obzirom da je na utrci vozio Ford Pumu WRC Hybrid, svojom pobjedom je ujedno dokazao da hibridi imaju svijetlu budućnost u rally prvenstvima. Drugoplasirani je Loebov sunarodnjak i prošlogodišnji pobjednik Sébastien Ogier u Toyoti Yaris, kojemu je za dlaku izmakla pobjeda. Treće mjesto je zauzeo Irac Craig Breen, koji je utrku također odvozio s Pumom. Zanimljivost je da je 47-godišnji Loeb ovom pobjedom postao najstariji svjetski rally prvak i time s trona istisnuo Björna Waldegårda, koji je bio ponosni nositelj te titule od 1979.

Monte Carlo je još jedna u nizu pobjeda za legendarnog Sébastien Loeba

Sébastien Loeb je prvoklasnim rezultatom na WRC-u u Monte Carlu u svoju dugu listu pobjedničkih plasmana pridodao novu, devetu po redu na domaćem terenu. Što se tiče svih osvojenih WRC naslova, tu su brojke još impresivnije – u svojoj 25 godina dugoj karijeri osvojio je više od 80 WRC prvenstava, čime je postao ozbiljan konkurent za najboljeg rally vozača svih vremena. Dosada je ostvario vrlo uspješnu suradnju s Citroenom, a također je bio službeni vozač Peugeot-ovog tvorničkog tima. Zbog svog doprinosa na Race of Champions uz Jeana Alesija i odličnog drugog plasmana na 24 sata Le Mansa, 2009. je počašćen odlikovanjem Nacionalnog reda Legije časti. Pobjedom na ovogodišnjem Monte Carlo Rally-ju, Loeb je pokazao da nije ništa izgubio od svoje poznate preciznosti.

Kako je WRC izgledao iz perspektive drugih natjecateljskih timova

Budući da je FIA donijela novi set pravila za hibride koji će nastupati na WRC-u u Monte Carlu, većina tvorničkih timova se posvetila usklađivanju tehničkih karakteristika s novim propisima. Iako je u novi Hyundai i20 WRC polagano dosta nade, posade su postigle slabije plasmane od očekivanog te su nakon održavanja rally-ja iz tima najavili da će dodatno poraditi na performansama automobila. U WRC2 kategoriji Norvežani Mikkelsen i Eriksen su osigurali prvo mjesto za Škodin tim i time ponovili prošlogodišnji pobjednički plasman. Titula pobjednika WRC3 klase pripala je Samiju Pajariju, koji je u ovoj sezoni vozio Fiestu Rally3. Svim ostalim posadama možemo zaželjeti više sreće i uspjeha na idućem susretu, koji će nesumnjivo iznjedriti nove favorite.